Straf in handels- en economisch recht

Ondernemingen zijn steeds ondergedompeld in offertes, algemene of bijzondere voorwaarden, maar ook in een hele reeks aan (commerciële) overeenkomsten.

Zowel bij de redactie, de ondertekening, de (problematische) uitvoering of bij de beëindiging van overeenkomsten is het aangewezen om alvorens bepaalde stappen worden ondernomen raad in te winnen bij een expert ter zake.

Bank- en kredietrecht

Commerciële contracten

Incasso

Intellectuele rechten

Media

GDPR/AVG

Insolventie, reorganisatie en zekerheden

Consumentenbescherming

Marktpraktijken

Bank- en kredietrecht

Als onderneming kunt u geconfronteerd worden met acties van de bank: deze kan bijvoorbeeld bepaalde kosten aanrekenen, een lening weigeren of de leningsvoorwaarden wijzigen. Er zijn ook momenten waarop de bank een lening (bijvoorbeeld investeringskrediet) opzegt of u een (hoge) herbeleggingsvergoeding aanrekent. In al deze en andere gevallen is het aangewezen dat u zich laat bijstaan door een specialist ter zake.

Er zijn een heel aantal rechtsregels waarbij u als onderneming wordt beschermd ten opzichte van een bank en haar acties. Het is aangewezen dat u zich voorafgaand aan de ondertekening van documenten, de inschrijving in beleggingen of in geval van problemen achteraf goed laat informeren en bijstaan in de juridische regels rond het financiële reilen en zeilen. In het bijzonder wanneer er sprake is van de door een bank bedongen zekerheidsrecht zoals pand- en hypotheekrechten, borgtochten of achtergestelde leningen.

Meest gestelde vragen

    • Hoe kan ik mijn bank aansprakelijk stellen?
    • Kan mijn bank mijn krediet/lening zomaar opzeggen?
    • Welke kosten mag de bank mij aanrekenen?
    • Hoeveel funding loss (wederbeleggingsvergoeding) moet ik betalen?
    • Kan de bank beslag leggen op mijn woning?
      U ontving een brief van de bank of van de gerechtsdeurwaarder dat wanneer u een bepaalde som niet betaalt tegen een vooropgestelde datum, uw woning zal worden verkocht? Onder welke omstandigheden kan ik mijn woning beschermen voor inbeslagname?
    • Kan de bank mijn bankrekening opzeggen?
      U bent een particuliere klant bij uw bank en zij zegt uw bankrekening op? U vraagt zich af of uw bank dit zomaar kan doen en u vraagt zich ook af of u niet wettelijk wordt beschermd. U wenst na te gaan of de bank de opzegging van uw bankrekening niet moet motiveren? U wil weten hoe lang u nog gebruik kan maken van uw bankrekening dat werd opgezegd door uw bank.
    • Kan de bank mij zomaar een lening weigeren?
    • Wat is borgtocht?
    • Wat is een achtergestelde lening?
    • Is mijn rentevoet te hoog?
    • Hoe kan ik mijn lening herzien?
    • Hoe kan ik mijn lening/hypotheek heropnemen?
    • Wat als ik mijn lening niet kan betalen?
    • Wat is een bankwaarborg?
    • Kan de bank mijn goederen (tv, meubels, tafel, huis, auto, …) verkopen?
      Kan ik de verkoop van mijn goederen (tv, …..) (nog) tegenhouden? Kan ik weigeren dat de bank/schuldeiser mijn goederen verkopen? Waarom verkoopt de bank mijn spullen?
    • Kan de bank mijn auto verkopen?
    • Kan de bank mijn huis verkopen?
    • Wat is een kredietbemiddelaar?
    • Wat is Ombudsfin?
    • Moet mijn onderneming een bankrekening hebben?
      Is de onderneming gehouden om een bankrekening te hebben bij een Belgische financiële instelling of mag dit een bank uit het buitenland zijn? Welke bankrekening moet mijn onderneming hebben?
    • Kan de bank mijn bankrekening (zonder reden) opzeggen?
      U bent een onderneming en professionele klant bij uw bank en zij zegt uw bankrekening op? U vraagt zich af of uw bank dit zomaar kan doen en u vraagt zich ook af of uw onderneming niet wettelijk wordt beschermd. U wenst na te gaan of de bank de opzegging van uw bankrekening niet moet motiveren? U wil weten hoe lang u nog gebruik kan maken van uw bankrekening dat werd opgezegd door uw bank. Waar kan u nog een bankrekening verkrijgen en binnen welke tijd?
    • Hoe kan ik mijn krediet herfinancieren?
    • Kan ik tijdelijk de betaling van mijn lening opschorten?
    • Waarom moet ik een financieel plan voorleggen?
      Wat moet er in een financieel plan staan? Wat zijn de gevolgen indien mijn financieel plan onvolledig is? Wie moet mijn financieel plan opstellen?
    • Hoe kan ik mijn leningen herschikken/herstructureren?
    • Hoe kan ik mij laten registreren bij de FSMA?

Commerciële contracten

In het dagelijks leven heeft een onderneming te maken met tal van commerciële overeenkomsten. Die overeenkomsten zijn vaak het resultaat van besprekingen, onderhandelingen, een offerte of een bestelbon. Met zulke documenten gaan regelmatig algemene voorwaarden gepaard. Het is belangrijk dat u als onderneming deze documenten laat opstellen of nalezen door een specialist ter zake.

Mogelijke problemen

    • Wanneer is de tussenpersoon waarop ik beroep doe een zelfstandig vertegenwoordiger, commissionair of handelsagent?
      Ik ben ondernemer en wens een product op de markt te brengen en te verdelen. Wat doe ik om mij maximaal te kunnen beschermen in de commerciêle relaties die ik aanga met leveranciers, verdelers en klanten?
    • Wat zijn algemene voorwaarden?
    • Hoe stel ik algemene voorwaarden ter beschikking?
    • Zijn algemene voorwaarden anders voor consumenten dan voor ondernemingen?
    • Hoe kan ik mij zo goed mogelijk beschermen bij verkoop van producten en diensten in en buiten België?
    • Waarmee moet ik rekening houden bij de beëindiging van een contract?
    • Zijn er beperkingen aan mijn vrijheid om te contracteren?
    • Ik wens een distributienetwerk uit te bouwen. Waarmee moet ik rekening houden?
    • Wanneer is de tussenpersoon waarop ik beroep doe een zelfstandig vertegenwoordiger , commissionair of handelsagent?
      Ik ben ondernemer en wens een product op de markt te brengen en te verdelen. Wat doe ik om mij maximaal te kunnen beschermen in de commerciële relaties die ik aanga met leveranciers, verdelers en klanten?

Incasso

Ondernemingen hebben belang bij een goed debiteurenbeheer. Bij onbetaalde en aanvaarde facturen kan een onderneming er bij gebaat zijn om een IOS-procedure te volgen om spoedig betaling te bekomen van haar debiteur(en).
Ook hebben ondernemingen belang bij een tijdige betaling van openstaande schulden of een leverancierskrediet. Wat kan of moet u doen wanneer u tijdelijk betalingsmoeilijkheden ervaart?

Mogelijke problemen

    • Welke zijn de mogelijkheden voor een zo efficiënt en goedkoop mogelijk debiteurenbeleid ?
    • Wat is het belang van goede algemene voorwaarden?
    • Wat zijn de voor– en nadelen van een IOS (invordering onbetwiste geldschulden) - procedure?
    • Hoe kan ik mijn vorderingen in het buitenland innen ?
    • Wanneer kan ik bewarende maatregelen nemen mét en wanneer zonder tussenkomst van de rechtbank?
      Ik heb een onbetaalde factuur uitgeschreven aan een buitenlandse onderneming. Wat kan ik doen en loont het de moeite om tot incasso over te gaan?

Intellectuele rechten

Als onderneming is het belangrijk om uw merk, handelsnaam, auteursrechten (m.i.v. software), octrooien, tekeningen en modellen te beschermen als intellectuele-eigendomsrechten evenals uw bedrijfsgeheimen (m.i.v. knowhow) en domeinnaam.

Mogelijke problemen

    • Hoe kan ik mijn product/handelsnaam het beste beschermen?
      Ik heb een onderneming opgericht, wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat niemand mijn handelsnaam kan gebruiken? Mijn product is uniek, kan ik hiervoor een patent of octrooi aanvragen en is het nodig om een merk aan te vragen? Hoe doe ik dit?
    • Hebben wij het auteursrecht op iets dat een werknemer voor ons tijdens de werkuren gemaakt heeft?
    • Iemand maakt gebruikt van een gelijkaardig merk, wat moet ik nu doen?
      Ik heb een merk dat ik al een aantal jaren gebruik, en nu heeft een concurrent een gelijkaardig merk geregistreerd. Heeft mijn ouder merk voorrang op een nieuwer gelijkaardig merk van een concurrent? Kan ik mijn concurrent beletten om een gelijkaardig merk te gebruiken?

Media

Hoe wordt het recht op afbeelding (portretrechten) beschermd. U heeft het recht om vergeten te worden. De goede naam en reputatie van uw onderneming is aangetast en u wenst te weten wat u hiertegen kan ondernemen.

Mogelijke problemen

    • Als we in het openbaar filmen/foto’s maken, hebben we dan van iedereen toestemming nodig om deze uit te zenden/publiek te maken?
    • Een klant heeft een slechte review op een website gezet, kunnen wij hier iets aan doen?
      Een ontevreden klant heeft op een review site een slechte review gegeven die vol met leugens staat. Kunnen wij de reviewwebsite dwingen om deze te verwijderen? Kunnen wij schadevergoeding vragen voor het verlies van inkomsten?

GDPR/AVG

De doorgedreven informatisering brengt met zich mee dat overheden en ondernemingen uw persoonsgegevens niet zomaar mogen gebruiken of bijhouden. Het gebruik van persoonsgegevens en uw privacy is nauw gereguleerd.

Meest gestelde vragen

    • Wat moet ik doen in geval van een datalek?
      Een werknemer heeft een usb-stick verloren waarop een aantal gegevens van klanten staan. Is dit een datalek? Moet dit gemeld worden aan de gegevensbeschermingsautoriteit? Is dit ook een lek als de gegevens versleuteld zijn? Als er sprake is van een datalek, wat moeten we dan doen? Moeten we alle klanten hiervan verwittigen?
    • Welke gegevens mogen wij verzamelen?
    • Moeten wij van iedereen schriftelijke toestemming vragen om gegevens te verzamelen?
    • Welke maatregelen moeten wij nemen om de gegevens die wij hebben te beschermen?
    • Welke documenten moeten wij bijhouden om in orde te zijn met de GDPR?
      Wij houden als onderneming van onze klanten verschillende gegevens bij. Welke documenten moeten wij aanmaken en bijhouden en mag de gegevensbeschermingsautoriteit dit zomaar controleren? Kunnen wij boetes krijgen als deze documenten er niet zijn?

Insolventie, reorganisatie en zekerheden

Wanneer uw onderneming geconfronteerd wordt met financiële problemen, stelt u zich waarschijnlijk de vraag welke stappen of maatregelen u mag of moet nemen. Wat betekent een faillissement praktisch voor uw onderneming of voor u als bestuurder? Wat gebeurt er na een faillissement of een gerechtelijke reorganisatie?
Misschien is het niet uw onderneming, maar één van uw contractspartijen die in financieel moeilijk vaarwater terecht komt. Wat kunt u doen om uw risico als schuldeiser zo veel mogelijk te beperken? Welke zijn de stappen die u moet nemen wanneer uw contractpartij failliet werd verklaard?

Meest gestelde vragen

    • Welke maatregelen kan ik nemen om mijn onderneming te redden?
    • Wat betekent een faillissement voor mijn onderneming?
    • Wat betekent een persoonlijk faillissement?
    • Komt mijn persoonlijke aansprakelijkheid als bestuurder in het gedrang indien mijn onderneming failliet wordt verklaard?
    • Kan ik na een faillissement opnieuw een onderneming opstarten?
    • Wat kan ik doen om mij zo goed mogelijk te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van een contractpartij ?
    • Kan de bank mij als bestuurder nog aanspreken op grond van een borgtochtovereenkomst?

Consumentenbescherming

In het economisch verkeer is er een uitgebreide set aan rechtsregels die u als onderneming in acht moet nemen. Denk hierbij aan wettelijke en contractuele garanties, verkoop op afstand, de carpass, reizen, bouwen, verzekeringen, de veiligheid en conformiteit van goederen en diensten, algemene voorwaarden, correcte informatie, etc.

Daarnaast is uw positie en handelwijze ten opzichte van andere ondernemingen ook belangrijk.

Meest gestelde vragen

    • Wanneer en op welke wijze kan een consument mij aanspreken voor verkochte goederen?
    • Wanneer en op welke wijze kan een consument mij aanspreken voor geleverde diensten?
    • Welke garanties ben ik verplicht te bieden bij de verkoop van een product/levering van een dienst?

Marktpraktijken

Misleidende of agressieve marktpraktijken tussen ondernemingen zijn verboden en worden zelfs strafrechtelijk gesanctioneerd. Een onderneming kan zich daarnaast schuldig maken aan het misbruik van economische afhankelijkheid. Zij mag daarnaast geen gebruik maken van onrechtmatige bedingen.

Meest gestelde vragen

    • Een concurrent werft klanten/personeel van mij af, wat kan ik hiertegen doen?
    • Een concurrent maakt reclame en vergelijkt zijn producten met de onze, mag dat?
      Mag een onderneming onze producten gebruiken in hun reclame? Hoe kan ik dit verbieden?
    • Een concurrent verkoopt met verlies, mag dat?
      Wanneer mag je verkopen met verlies? Kan ik vragen dat deze onderneming staakt met verkopen met verlies?
    • Een concurrent maakt onze producten zwart, wat moeten we nu doen?

Wij staan u bij met straf advies

Peter Bouts

Gespecialiseerd in Handels- en Economisch recht
peter.bouts@gevaco.be

Veerle Janssen

Gespecialiseerd in Handels- en Economisch recht
veerle.janssen@gevaco.be

Christoph Bielen

Gespecialiseerd in Handels- en Economisch recht
Christoph.Bielen@gevaco.be

Katleen Lemmens

Gespecialiseerd in Handels- en Economisch recht
katleen.lemmens@gevaco.be

Charlotte Van Thienen

Gespecialiseerd in Handels- en Economisch recht
charlotte.vanthienen@gevaco.be

Neil Simons

Gespecialiseerd in Handels- en Economisch recht
neil.simons@gevaco.be

Valerie Ghysen

Gespecialiseerd in Handels- en Economisch recht
valerie.ghysen@gevaco.be

Dogan Alper

Gespecialiseerd in Handels- en Economisch recht
dogan.alper@gevaco.be

Alexander Vanlessen

Gespecialiseerd in Handels- en Economisch recht
alexander.vanlessen@gevaco.be

Liezel Naus

Gespecialiseerd in Handels- en Economisch recht
liezel.naus@gevaco.be

© 2021 Gevaco advocaten – advocatenkantoor te Beringen